Monday, October 18, 2010

Otobüse binmek için Süpermen mi olmak gerek?

İstanbul'da her sabah dolu gelen otobüsler tam bir çile!



Her sabah İstanbul'da otobüse binerken otobüslerin doluluğundan dolayı sıkıntı oluyor. Duraklarda duran otobüslerde yer olsa da olmasa  da biniyorum (yani ayağımı koyabileceğim yer olursa geç kalmamak için). Dolu otobüsler durakta durmayınca geç kalma olasılığı ortaya çıkıyor.

Birkaç gün önce dolu bir 14ES durakta durmadı. Sonraki otobüs de dolu olacağı için bineceğim otobüsün boşaldığı yere kadar 11G ile gittim. (3-4 durak). Asıl otobüsüm olan 14ES'e binince AKBİL kullandığımda aktarma yapmadı. Yani geç kalmamak, otobüse binebilmek için iki kişi parası (bu para ile karşıya giden otobüslere biniliyor) harcadım.

Bugün de benzer bir şey oldu. 131YS boş olduğu halde Üsküdar-Dudullu minibüsünü geçmek için (?) durmadı. Sonra gelen14ES yine durakta durmadı, yine aynı yönteme başvurdum. Yine 11G ile üç-dört durak gittim. Caddenin sonundaki ışıklarda durmayan 14ES'i gördüm ve 11G'den inip asıl otobüsüm olan 14ES'e binmek için koştum. Yeşilin yanması ile birlikte harekete geçen 14ES'e çevik ve hızlı bir hareket ile kendimi attım. AKBİL kullandığımda yine aktarma olmadı.

Bu arada özellikle 11G'ye binmedim iki seferde de. Sonra gelen otobüs o olduğu için bindim. Yoksa bu işlem için 320, 131T gibi otobüsleri de kullanabilirim. Ama o ikisini de kullanabileceğimi sanmıyorum, onlar da kalabalık gördüğüm kadarıyla.

İETT yetkilileri, soruyorum, otobüse binebilmek için Süpermen mi olmak gerek? Zaten pahalı olan otobüse binmek için neden iki kere para veriyorum? 14ES, 11P, 131YS gibi hatlarda sefer ve otobüs sayısını arttırsanız, 15 dakikada bir gelen otobüsler 3-5 dakikada bir gelse olmaz mı? Bu otobüsleri genellikle İMES, Kadosan, DES, Dudullu Organize Sanayi Bölgesi gibi yerlerdeki fabrika işçileri ve 75. Yıl DMO Tek. ve End. Mes. Lis. öğrencileri kullanıyor. Dolayısı ile bu hatlar yetmiyor. Düşmeye yer bulamıyoruz.

Az önce otobüs fiyatlarının pahalı olduğundan söz ettim. Evet, pahalı. Şimdi; dünyanın en pahalı şehri Tokyo'da (Japonya) metro 2 TL, Pekin'de (Çin) 40 kuruş, İstanbul'da 1.5 TL. Japonya'da kişi başına yıllık geliri 45 bin 371 dolar. Türkiye'de ise kişi başına düşen yıllık gelir 8456 dolar. Dolayısı ile bizde otobüs fiyatının Japonya'ya göre yaklaşık 5 kat daha ucuz olması gerekir ama bizde otobüs Japonya'ya göre yalnızca 50 Kuruş daha ucuz. Bu hesaba göre bizde otobüs fiyatının 40 kuruş olması gerekir. Ortada bir terslik yok mu?

No comments:

Post a Comment